8 hiba, amit kezdő nyelvtanulóként elkövethetsz

A távolságok csökkenésével a különböző nemzetek közti kommunikáció is gyakoribbá vált, így ma már mindenki egyetért abban, hogy legalább egy, de inkább kettő idegen nyelven beszélni kell.

Kezdő nyelvtanuló bárki lehet, így nem lehet csak fiatalokkal vagy idősebbekkel társítani a fogalmat kizárólagosan.

Amiről viszont egyetemesen érdemes említést tenni, az azok a hibák, amiket kezdő nyelvtanulóként sokszor elkövetünk.

Összeszedtük azt a szerintünk 8 leggyakrabban előforduló hibát, amibe nyelvtanulásunk kezdetén hajlamosak vagyunk beleesni.

1. Irreális célok, elvárások

Folyékonyan beszélni egy idegen nyelvet nem lehetetlen, de fontos, hogy figyelembe vegyük, honnan indulunk, és milyen lehetőségek állnak rendelkezésünkre a folyamat során.

Ha például heti egyszer egy vagy másfél órát foglalkozunk nyelvtanulással, semmiképp se várjuk, hogy pár hónapon belül társalgási szinten fogjuk beszélni a nyelvet, hiszen ahhoz ez az idő kevés.

Fontos, hogy reálisan határozd meg a céljaidat, azaz a „nagy cél” mellett kisebb mérföldköveket is jelölj meg, és időkeretet is párosíts hozzájuk annak érdekében, hogy teljesíthető és mérhető legyen a haladási folyamatod.

Ne feledd, nyelveket tanulni nem csak nyelvkönyvekkel, és tanórai keretek között lehet, hanem egyéb eszközök is rendelkezésekre állnak, legyen szó videókról vagy sorozatokról – a lényeg, hogy foglalkozz a nyelvvel!

2. Nem alakítasz ki nyelvtanulási szokásokat, ha nem tudod, hogyan kell tanulni

Ahogy az egyéb tanulási folyamatoknál, úgy a nyelvtanulásnál is fontos egyfajta stratégiát felállítanunk a hatékonyság érdekében: tudd, mikor, mennyit és milyen módszerrel tanulsz.

Ez hogyan jelenik meg a gyakorlatban?

Légy felkészült az órákra, legyen nálad mindig minden szükséges eszköz, vagy legalább legyenek elérhetőek, ha használni kell őket!

Tudd, mi a legkönnyebb és leghatékonyabb módja a szótanulásnak és az elsajátított szavak gyakorlásának: például sokat segíthet egy külön szótárfüzet, egy applikáció, vagy akár a szókártyák. Ezen szokások és módszerek kialakításához persze idő szükséges, de ne sajnáld az energiát rászánni, mert hosszú távon csak saját fejlődésedet segíted azzal, hogy nem azt kell kitalálnod, hogyan tanuld az anyagot, hanem, hogy mit tanulj – hidd el, megéri!

3. A gyakorlás és a nyelvi hibák kerülése

Gyakorlásra szükség van ahhoz, hogy a tanulással megszerzett tudásunkat kamatoztatni tudjuk és lehetőséget biztosítsunk rögzüléséhez.

Ha viszont nem ragadjuk meg a lehetőségeket, hogy gyakoroljunk, akkor soha nem fogjuk leküzdeni magunkban azon gátlásainkat, melyek az idegen nyelvi kommunikációs készségeinket hátráltatják írásban és szóban egyaránt.

A gyakorlással együtt jár a nyelvi hibák elkövetése, ami visszahúzó erő lehet a nyelvtanuló számára.

„Na de mi lesz, ha hibázok, és nem jól mondom a szót/kifejezést/mondatot?” – gondolja a (kezdő) nyelvtanuló.

Az emberek többségének alapvető tulajdonsága a „hiba” szóhoz rögtön negatív értelmet társítani, és bírálni azt, aki elköveti őket, pedig a nyelvtanulásban a hibáknak rengeteg hasznuk van.

Egyrészt, ha merünk hibázni, akkor megtapasztalhatjuk, hogy még ezzel együtt is meg tudjuk magunkat értetni beszédpartnerünkkel, így remélhetőleg csökken a frusztrációnk.

Másrészt azokat a hibákat, amiket magunk észreveszünk, a későbbiekben sokkal ritkábban követjük el.

Ne érezd magad elbátortalanodva a nyelvhasználattól, csak azért, mert hibát ejtettél – tanulj belőle, és lépj tovább.

Ne feledd, aki mer (hibázni), az nyer!

4. A nyelv egy részére való koncentrálás

Nehezen megy a nyelvtan vagy a szavak kiejtése?

Ez nem azt jelenti, hogy kizárólagosan csak azt kell gyakorolnod, sőt!

Csak nyelvtanra, kiejtésre, vagy szókincsre koncentrálni nem célszerű, mivel a nyelvi fejlődéshez a lehető legtöbb készségünket kell fejlesztenünk.

Természetesen lehet egy-egy nyelvtani, vagy kiejtésbeli probléma az óra vagy projekt fő célja, de érdemes azokat inkább több típusú és több készséget fejlesztő feladatok közé ágyazni annak érdekében, hogy fejlődésünk minden területen állandó legyen.

5. Nem az erősségeidre építesz, és nem értékeled teljesítményed

A 2. pontban már említettük, hogy fontos megismernünk a tanulási szokásainkat és ez az erősségeink meghatározásában is segíthet: lesz, amire több időt és gyakorlást kell majd szánnunk, és lesz olyan is, ami akár egyetlen átnézés vagy magyarázat segítségével menni fog.

Amint jobban megismerjük önmagunkat nyelvtanulóként, a tanulási folyamat is jobban megszervezhető és akár gyorsítható lesz.

Elengedhetetlen viszont a motiváció megtartásához, hogy értékeljük a már megszerzett tudást és idegen nyelvi készségeinket.

A tanulási folyamatodban szánj időt arra, hogy átgondold mennyi mindent tanultál a kezdetek óta – akár érdemes számszerűsíteni, vagy konkrétan megnevezni azt, amit tudsz.

Például, mióta elkezdted a választott idegen nyelvet tanulni, már tudsz X szót, mondatot alkotni igeidőkkel, feltenni kérdéseket, szobát foglalni egy hotelben, eljutni a reptérről a szállásodig, stb.

Az, hogy alapvetőnek tűnnek ezek a példák, még nem azt jelenti, hogy nem elismerendő tudni őket a célnyelven – sok időd és energiád van bennük, légy büszke rájuk!

6. Kifogások keresése, kezdés időpontjának halogatása

Ne dőlj be annak, hogy a nyelvtanulásnak nehéznek kell lennie.

A nyelvtanulás ugyan egy komplex folyamat, de nem lehetetlen senki számára: amint elfogadjuk, hogy időt és energiát kell szánnunk arra, hogy sikerünk legyen, sokkal könnyebben fog menni.

Egy nap mindig 24 órából fog állni, a kérdés az, hogy ebből a hétszer 24 órából mennyit fogsz rászánni a nyelvtanulásodra: ideális esetben minden nap lesz rá időd akár kisebb dózisokban, de legalábbis többször egy héten.

Az „ideje lenne elkezdeni már, de most nincs időm, majd jövőre” és a hasonló kifogások persze működhetnek egy darabig, de lényegében csak halogatási funkciójuk van életedben, hasznuk igen csekély.

Találd meg a kifogások és a halogatás forrását, és próbálj megoldást találni rájuk – hidd el, mindenre lesz megoldás, de hogy mikor, és mennyire lesz hatékony, az csak rajtad áll.

7. Túlköltekezel vagy épp alul

A felkészültség kulcsa a nyelvtanulásnak, de a hiba, amit itt elkövethetsz, a két végletben mutatkozhat meg.

Azzal, ha minden rendelkezésre álló tankönyvet és kiegészítő anyagot összevásárolsz vagy beszerzel, még nem fogod bebiztosítani azt, hogy foglalkozni is fogsz a nyelvtanulással – sőt, ez inkább egy újabb halogatási módszer, amivel próbálod áthárítani a felelősséget.

Remek lehetőség, ha sok anyag áll a rendelkezésedre, de ez önmagában sajnos nem lesz elég motiváció a kitartó nyelvtanuláshoz – azt neked is akarnod kell.

A másik véglet, ha semmi vagy csak minimális erőfeszítést teszel annak érdekében, hogy segítsd a nyelvtanulásod folyamatát azzal, hogy beszerzel néhány könyvet és rendszerezve tartod a jegyzeteidet. A szükséges eszközök beszerzésével és a jegyzeteid követhetőségével tudod saját magad is követni a fejlődésed, és a későbbiekben felmerülő kérdések esetén is mindig biztos alaphoz térhetsz vissza segítségükkel.

8. Nem megfelelő nyelviskolát/tanárt/módszert választasz

Nyelvet tanulni számos módon lehet, az oktatás minősége és módszerei viszont gyakran eltérő.

Sokan nem is gondolják, hogy a nem megfelelő iskola, tanár és módszer választása az egyik leghátráltatóbb tényező lehet a nyelvtanulás során.

Nem megfelelő oktatási környezet alatt értjük a teremhelyiségtől kezdve a könyveken át az egyéb kiegészítő eszközöket, amiknek az lenne a céljuk és feladatuk, hogy a tanulót segítsék a nyelvtanulási folyamat során, és olyan extra lehetőségeket biztosítsanak neki, melyekből tanulva elsajátíthatja az idegen nyelvi kommunikációhoz szükséges készségeket.

Természetesen lehet ezek hiányában is nyelvet tanulni, de tapasztalatunk azt mutatja, hogy ha a nyelvtanulás ideális feltételei nem teljesülnek, a tanulók nagyobb részének elmegy a kedve a tanulástól, a rossz tapasztalat pedig a későbbi próbálkozásokra is negatív hatással lesz.

Ideális feltételnek számít a megfelelő tanár és oktatási módszer használata is, hiszen a nyelvtanulók igényei és tanulási szokásai is változatosak, ahogyan azt már korábban is írtuk.

Összességében azt javasoljuk, hogy a nyelvtanulás során ne sajnáld az időt megtalálni a számodra legmegfelelőbb feltételeket, módszereket és átgondolni a terveidet, céljaidat.

Ha pedig segítségre van szükséged, keress fel minket bátran e-mailben az info@converzum.hu-n, telefonon a 06 1 368 11 56-on, vagy személyesen ügyfélszolgálatunkon!