Egyetértünk abban, hogy ha azt mondom: manapság elképesztően fontos idegen nyelveket tanulni?
Ha 10 szabadon választott, szembe jövő embernek feltennénk ezt a kérdést az utcán, 10 válaszolna határozott igennel, ebben teljesen biztos vagyok, mint ahogyan azt is majdnem biztosan tudom, hogy Neked is ez a véleményed.
Az viszont már sokkal megosztóbb lenne, ha azt a kérdést tennénk fel ezeknek az embereknek, hogy vajon bárki képes-e egy vagy több idegen nyelvet megtanulni?
Te mit gondolsz erről?
Te is úgy tapasztaltad, hogy nem megy mindenkinek könnyen a nyelvtanulás, igaz?
Ezt mi is így látjuk, de míg az utca embere, és talán még Te is határozottan állítanád, hogy a nyelvtanulási nehézségek többsége a rossz nyelvérzékből ered, addig mi gyakorló tanárokként sokkal árnyaltabban látjuk ezt a képet.
Sőt!
Abban teljesen biztosak vagyunk, hogy a legtöbb nyelvtanulási kudarc mögött nem, vagy nem kizárólag ez a mumus áll.
Vannak sokkal fontosabb tényezők meglátásunk szerint, amik a nyelvtanulás hosszútávú sikerességét meghatározzák.
Tehát, egy saját bevallása szerint is „nyelvérzékhiányos” egyénnek ugyanannyi esélye van angolul, németül, de még kínaiul is megtanulni, mint nyelvérzékkel jól ellátott társának.
Már csak az a kérdés, hogy milyen fegyver áll rendelkezésére annak, aki úgy érzi, nincsen nyelvérzéke?
Lássuk csak, mit mond a tudomány!
Tudományos értelemben meghatározható fogalom a nyelvérzék, sőt, még mérni is tudjuk, erre kifejlesztett tesztekkel.
De a nyelvérzék nem egy veleszületett tehetség, egy adottság, amivel valaki vagy rendelkezik, vagy nem.
Sokkal inkább egy olyan kompetencia halmaz, aminek birtokában a nyelvtudás szuper gyorsan elsajátítható lehet.
A nyelvérzék mérő tesztek azt vizsgálják, hogy:
Ezek szakmai szempontból egyértelműen a nyelvtanulást könnyítő erősségek, de kijelenthetjük, hogy aki elsőre nem ismeri fel egy kiejtett szó írásos formáját, az képtelen megtanulni egy nyelvet?
Persze, nyilvánvalóan sokat segít, ha tanulás közben bővebb az eszközkészletünk, és a fent említett vizsgálati témakörökben ügyesen elboldogulunk.
De akinek a befektetett energia ellenére is nehézségei vannak a nyelvérzékhez köthető kompetenciákban, annak is minden esélye megvan arra, hogy magabiztosan elboldoguljon bármely idegen nyelven.
Csupán meg kell találni azt az oldalunkat, ami a nyelvérzéken kívül is segítségünkre lehet az idegen nyelvek elsajátításában.
Te miért akarsz idegen nyelven tanulni?
Tapasztalatunk szerint a hatékony nyelvtanulást leginkább segítő tényező a megfelelően erős motiváció.
Kisgyermekként az volt a fontos, hogy kapjunk enni, ha éhesek vagyunk, így megtanultuk ezt szavakkal kifejezni.
Ma már sokkal inkább egy egyetemi felvételi, jobb pozíció a munkahelyen vagy a biztonságérzet elérése utazgatás közben visz rá minket arra, hogy tanuljunk, de szerencsére egyre magasabb az olyan tanulók száma is, akiknek pusztán örömet okoz a fejlődés.
Az egyéni motivációját mindenkinek magának kell megtalálnia.
Viszont az teljesen biztos, és gyakorlatban is jól felismerhető, hogy aki megfelelően motivált, sokkal több energiát és időt fektet a kitűzött cél elérésébe, így akár hamarabb is megtanulhat a választott nyelven, mint aki a kiemelkedő képességeinek tudatában, de motiváció nélkül, hátradőlve vág neki a tanulásnak.
Szerencsére Magyarországon is dinamikusan fejlődik a tanulási kultúra, egyre inkább kezdjük levetkőzni a muszáj érzést, és sokkal inkább a valós, gyakorlati céljainkra összpontosítunk akkor, amikor tanulunk.
Egy megfelelően motivált tanuló folyamatosan szem előtt tartja a célját, ezzel együtt nem a kifogásgyártásra összpontosítja energiáját, hanem arra, hogy megtalálja, milyen módszerrel tud a leggyorsabban haladni.
Egy kiváló nyelvérzékkel megáldott egyénnek sincsen kapásból zsebben a nyelvvizsgája, neki is meg kell érte dolgozni!
…és az sem mindegy, hogy hogyan csináljuk
Aki közösségben él óhatatlanul másokhoz hasonlítja és méregeti magát.
Ha ezt csupán önostorozó céllal tesszük, annyit érünk el, hogy lassítjuk magunkat a célhoz vezető út megtételében.
Van, akit ösztönöz egy versenyhelyzet, de olyan is, akit frusztrál, ha más jobban halad nála, így van, akinek hatékonyabb a csoportos óra, és van, aki jobban halad, ha egyéni foglalkozáson vesz részt.
Ez teljesen normális, hiszen nem vagyunk egyformák.
Manapság már rengeteg féle tanulási és tanítási módszer létezik, és az sem kizárt, hogy nálad egy olyan működik a legjobban, amit még ezelőtt senki sem próbált.
Merj kísérletezni!
- Ragassz post it-eket a tükrödre, a hűtődre, a szekrényedre, és írj rá megtanulandó szavakat!
- Nézz idegen nyelven filmet, először magyar, majd az adott nyelv feliratával!
- Keress egy szimpatikus levelezőtársat, és próbálj vele a lehető legminőségibb módon társalogni!
- Válassz csoportos oktatást, tanulj online, vagy próbáld ki a Flip módszert!
Attól, hogy a hagyományos modell eddig nem jött be nálad, még egyáltalán nem kell feladnod!
Az is lehet, hogy pusztán a tanároddal nem voltatok egy hullámhosszon, vagy nem volt jó az időzítés.
Hidd el, hogy ha sikerül rábukkanni a megfelelő stratégiára, többé eszedbe sem jut majd, hogy a nyelvérzékedet keresd!
A pozitív hozzáállás sem közhely!
Bár mindenki unja már, hisz a csapból is ez folyik, mégis nagyon fontos kihangsúlyozni, mennyire fontos a pozitív megerősítés!
Ha folyton arra fókuszálunk, mi a gyengeségünk, mi az, ami nem megy, akkor megint csak saját magunkat hátráltatjuk és a motivációnk is csökken.
Összpontosítsunk inkább a sikereinkre!
Gondoljunk arra, hogy mennyi szót ismerünk már és mennyi mondatot tudunk ezekből felépíteni!
Vegyük észre és ünnepeljük meg az apróbb sikereket is!
Ne feledjük el, hogy egy nyelvet már tökéletesen megtanultunk, mikor szükségünk volt rá!
Szóval a válaszunk a kérdésre:
Ha úgy érzed, hogy nincsen nyelvérzéked, a teendőd nem más, mint hogy megtaláld azt az erősségedet, ami ennek ellenére is segíteni fog Neked abban, hogy a kellő szinten elsajátítsd az általad kiválasztott idegen nyelvet vagy nyelveket.
Soha ne hidd el azt, hogy nem vagy rá képes, inkább törekedj arra, hogy megtaláld azt a módszert, ami Neked a legeredményesebb.
A nyelvérzék csupán egy olyan tényező, ami meggyorsíthatja az eredmény elérését, de önmagában még kevés ahhoz, hogy valaki sikert érjen el.
A kitartás, a motiváció, a hatékony módszer és pozitív gondolkodás mind ugyanolyan fontos tényezői az eredményes folyamatnak. Számtalan olyan tanuló megtanult már jól egy nyelvet, akinek gyengébb volt az úgynevezett nyelvérzéke, de még egy olyan nyelvzsenit sem láttam remekelni, akinek nem volt kitartása, szorgalma vagy megfelelő motivációja, hozzáállása.